ΣΤΕ Νέα

 

Συνάδελφοι,

Την περασμένη Τετάρτη είχαμε συνάντηση εργασίας στο Υπουργείο με τον Υφυπουργό κ. Ν. Μηταράκη και τον Διοικητή ΕΤΕΑΕΠ κ. Ε. Κωνσταντίνου.

Επειδή κατά σύμπτωση την ίδια ώρα δημοσιοποιήθηκε η από 2,5 ετών αναμενόμενη απόφαση ΣΤΕ δεν προλάβαμε να εξαντλήσουμε την ατζέντα μας. Εκθέσαμε όμως τις απόψεις μας για την επίλυση του εφάπαξ μετά τη γνωστή κατάργηση της εγκυκλίου, καθώς και για τον επανυπολογισμό συντάξεων. Για το εφάπαξ έχουμε προτείνει τρεις ευνοϊκές και δίκαιες λύσεις και ο κ. Κωνσταντίνου μας διαβεβαίωσε ότι άμεσα θα προκρίνει την τελική. Ο Υφυπουργός μας διαβεβαίωσε ότι η Κυβέρνηση θα εφαρμόσει απολύτως τις αποφάσεις της Δικαστικής Εξουσίας προχωρώντας σε ένα δίκαιο ασφαλιστικό.

Ως προς το ΣΤΕ θυμίζουμε ότι είχαμε κάνει δύο προσφυγές που και οι δύο κερδήθηκαν στην πράξη. Η μία αφορούσε την περιουσία του ΤΜΕΔΕ και, όπως ήδη σας γνωρίσαμε, επεστράφη κατά μέγα μέρος της. Η άλλη αφορούσε την αντισυνταγματικότητα διατάξεων του «Νόμου Κατρούγκαλου» 4387/16 και μόλις δημοσιεύτηκαν πέντε σχετικές αποφάσεις μετά 2,5 ετών κύηση.

Γι’ αυτές έγινε εν εκτάσει ανάλυση, με τα νυν υπάρχοντα στοιχεία περιλήψεων, χθες Τετάρτη 9/10/19 στο ΔΣ μας, του οποίου υπήρξαν το μοναδικό θέμα. Ο πρόεδρος έλαβε το λόγο και έκανε μια εισήγηση περί των κύριων σημείων που μας αφορούν συμπληρούμενος ανά σημείο από παρεμβάσεις μελών του ΔΣ για περαιτέρω εμβάθυνση. Ο κορμός ήταν η εξής σύνοψη του ΕΒΕΠ.

1. Για ποιους έκρινε το ΣτΕ αντισυνταγματικό τον τρόπο υπολογισμού των εισφορών;

Για τους μη έχοντες εργοδότη, αυτοαπασχολούμενους, ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες σε σύγκριση με τους μισθωτούς, καθώς αντίκειται στην αρχή της ισότητας.

2. Ποιο ποσοστό θεωρεί το ΣτΕ ότι είναι εκτός του συνταγματικού πλαισίου;

Το όριο του 20% που προέβλεπε αρχικά ο νόμος, όταν το αντίστοιχο ποσοστό για τους μισθωτούς είναι 6%, αφού το υπόλοιπο ποσοστό καταβάλλεται από τους εργοδότες. Το ποσοστό του 20% με νεότερη νομοθετική ρύθμιση έχει πλέον μειωθεί στο 13,33%.

3. Η Ολομέλεια του ΣτΕ ποιες διατάξεις του Νόμου έκρινε συνταγματικές;

Με οριακή πλειοψηφία, και ειδικότερα με ψήφους 13-12, έκρινε συνταγματική τη διάταξη του νόμου που ορίζει ως βάση για τον επανυπολογισμό των συντάξεων την 31.12.2014. Συνταγματικές, κατά πλειοψηφία, κρίθηκαν και οι διατάξεις του νόμου για τις κύριες συντάξεις, διότι κρίθηκε επαρκής η αναλογιστική μελέτη για τη βιωσιμότητα του ΕΦΚΑ από την Αναλογιστική Αρχή, καθώς και έγγραφο από το Διεθνές Γραφείο Εργασίας που πιστοποιούσε το περιεχόμενό της.

4. Παλαιοί και νέοι συνταξιούχοι θα διαχωρίζονται πλέον από τον νόμο;

Το δικαστήριο έκρινε ότι στις διατάξεις του νόμου υπάγονται όλοι, και οι παλιοί και οι νέοι και οι μελλοντικοί συνταξιούχοι, ανεξάρτητα από το πότε ξεκίνησε ο ασφαλιστικός τους βίος. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι δεν υπάρχουν πλέον ασφαλισμένοι πολλών ταχυτήτων, όπως για παράδειγμα ασφαλισμένοι πριν και μετά το 1993, καθώς το δικαστήριο θεωρεί ότι όλοι πρέπει να επωμιστούν το βάρος για τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος στο πλαίσιο της αλληλεγγύης των γενεών.

5. Ποιες διατάξεις κρίθηκαν αντισυνταγματικές για τις επικουρικές συντάξεις;

Σύμφωνα με την ίδια απόφαση, για τις 260.000 επικουρικές συντάξεις δεν υπήρχε καμία αναλογιστική μελέτη και οι σχετικές διατάξεις κρίθηκαν αντισυνταγματικές. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ακυρωθεί ο τρόπος υπολογισμού των επικουρικών συντάξεων, και των νυν και των μελλοντικών. Αυτό σημαίνει πως η πολιτεία πρέπει να νομοθετήσει εκ νέου στη βάση αναλογιστικής μελέτης καθώς και ανταπόδοσης παροχών.

6. Γιατί έκρινε το ΣτΕ αντισυνταγματικό το όριο των 1.300 ευρώ που τίθεται ως πλαφόν για περικοπές στο άθροισμα κύριων και επικουρικών συντάξεων;

Είναι αντισυνταγματική η περικοπή των επικουρικών αν το άθροισμα είναι άνω των 1.300 ευρώ μεικτά γιατί αντίκειται στην αρχή ισότητας, αναλογικότητας και ανταποδοτικότητας. Οι διατάξεις μείωσης των επικουρικών συντάξεων κρίθηκαν αντισυνταγματικές διότι δεν υπήρχαν οι απαραίτητες αναλογιστικές μελέτες.

7. Ποιες διατάξεις έκρινε αντισυνταγματικές στον τρόπο υπολογισμού των κύριων συντάξεων;

Είναι αντισυνταγματικός ο τρόπος υπολογισμού της αναπλήρωσης των κύριων συντάξεων, καθώς το ΣτΕ θεωρεί ότι είναι εξαιρετικά χαμηλό το ποσοστό έως 46,80% για 42 έτη ασφάλισης, κυρίως για όσους εργαζομένους έχουν μακρύ ασφαλιστικό βίο και καταβάλλουν πολύ υψηλές εισφορές.

8. Είναι δυνατή η αναδρομική διεκδίκηση των περικοπών;

Οι συνταξιούχοι που υπάγονται στη κατηγορία περικοπής για τις άνω των 1.300 ευρώ συντάξεις ως άθροισμα κύριας και επικουρικής, μπορούν να διεκδικήσουν αναδρομικά του δεκάμηνου ανάμεσα στην τελευταία απόφαση του ΣτΕ τον Ιούνιο του 2015 και στην ψήφιση του νόμου τον Μάιο του 2016. Αναδρομικά παλαιότερων ετών δεν μπορούν να διεκδικηθούν.

9. Συνεπάγεται από την απόφαση αυξήσεις στις συντάξεις;

Η απόφαση του ΣτΕ συνεπάγεται και αυξήσεις, αφού οι συντάξεις θα πρέπει να αποκατασταθούν στα προηγούμενα επίπεδα. Η αναδρομικότητα των αυξήσεων εξαρτάται από τη βούληση του νομοθέτη.

10. Τα νέα δεδομένα απαιτούν σχεδιασμό νέου ασφαλιστικού;

Νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο, με σημαντικές αλλαγές, θα πρέπει να φέρει στη Βουλή, εντός του έτους, το υπουργείο Εργασίας μετά τις αποφάσεις του ΣτΕ. Το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο θα πρέπει να αλλάξει τους συντελεστές για την ανταποδοτική σύνταξη, καθώς και το σύστημα υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών, αποσυνδέοντάς το από το μεταβαλλόμενο, φορολογικό ετήσιο εισόδημα.

Τα δύο μπλε 2 και 7 αναμένεται να μας βοηθήσουν, το δε κόκκινο 4 υποκρύπτει πολλά ερωτηματικά.

Όπως θα θυμάστε είχαμε στείλει περί του επανυπολογισμού Υπομνήματα τόσο προς τον προηγούμενο Πρωθυπουργό και τους Υπουργούς όσο και προς την κα Πρόεδρο ΣΤΕ. Από το υπόμνημα προς τη δεύτερη αντιγράφουμε κάποια που αποδεικνύουν, μεταξύ πολλών άλλων, την πληρότητα των μελετών και την αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεών μας.

«… Δεδομένου, εξάλλου, ότι θα προέλθει ακόμα μεγαλύτερος δημοσιονομικός χώρος, η κυβέρνηση θα μπορούσε να βελτιώσει εν γένει τα ποσοστά αναπλήρωσης και να βελτιωθούν και οι νέες συντάξεις, επιτυγχάνοντας και την διαγενεακή αλληλεγγύη αλλά και την σίγουρη συνταγματικότητα του νόμου….»

«…Από τις παρατηρήσεις της Επιστημονικής Ομάδας της Βουλής για το υπό ψήφιση τότε σχέδιο νόμου (4387/2016), παραθέτουμε αυτούσιο απόσπασμα:

«Συμφώνως προς την Αιτιολογική Έκθεση επί του εν λόγω άρθρου, «κατ΄αυτόν τον τρόπο, εξασφαλίζονται ενιαίοι (…) κανόνες για όλες τις κατηγορίες των ασφαλισμένων του Ε.Φ.Κ.Α. και τα βάρη κατανέμονται κατά δίκαιο τρόπο ανάλογα με τις δυνάμεις του εκάστοτε ασφαλισμένου».

Παρατηρείται, εν προκειμένω, ότι για τους μισθωτούς εργαζομένους, η ασφαλιστική εισφορά (20%) που αναλογεί στις αποδοχές τους βαρύνει αυτούς μόνο κατά το 1/3, και συγκεκριμένως σε ποσοστό 6,67%, δεδομένου ότι η, σε ποσοστό 13,33% επί των καταβαλλόμενων αποδοχών, εισφορά του εργοδότη δεν αποτελεί μέρος των αποδοχών/εισοδημάτων του εργαζομένου, δεν βαρύνει τον εργαζόμενο, και μόνος υπόχρεος για την καταβολή της είναι ο εργοδότης, δηλαδή πρόσωπο διαφορετικό από τον ασφαλισμένο. Αντιθέτως, για τους αυτοαπασχολουμένους και τους ελεύθερους επαγγελματίες δεν έχει περιληφθεί αντίστοιχη ρύθμιση, η οποία θα προέβλεπε, αναλόγως, ότι τα 2/3 των ασφαλιστικών εισφορών τους βαρύνουν κατά νόμο τους πελάτες/αντισυμβαλλομένους τους. Κατά συνέπεια, η επιβολή εισφοράς κύριας σύνταξης με συντελεστή 20% επί του εισοδήματος της ανωτέρω κατηγορίας ασφαλισμένων εισάγει, κατά παράβαση της συνταγματικώς κατοχυρωμένης αρχής της ισότητας [αλλά, κατ’ αποτέλεσμα, και της αρχής ανταποδοτικότητας των εισφορών], δυσμενή διάκριση σε βάρος τους, εν σχέσει προς την εισφορά που καταβάλλουν οι μισθωτοί εργαζόμενοι η οποία, κατά τα προαναφερθέντα, ανέρχεται σε ποσοστό 6,67% επί του εισοδήματος (αποδοχών) τους, καθότι άγει σε τριπλάσια επιβάρυνση του εισοδήματος των αυτοαπασχολουμένων και ελεύθερων επαγγελματιών για την καταβολή της ίδιας συνταξιοδοτικής παροχής….»

«…. Αξιότιμη κυρία Πρόεδρε

Είναι φανερό ότι οι αυτοαπασχολούμενοι θα πρέπει είτε να υπάγονται σε ξεχωριστό ταμείο και να τους υπολογίζεται η δίκαιη σύνταξη, λαμβάνοντας υπόψη τα ιδιαιτέρως θετικά τους προσόντα και χαρακτηριστικά (καλή διαχρονικά αναλογία ασφαλισμένων προς συνταξιούχους, καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές χωρίς την εθνική αλληλεγγύη των εργοδοτικών εισφορών), είτε να υπάρξουν νομοθετικές ρυθμίσεις βελτίωσης του 4387/2016 ειδικά για τους αυτοαπασχολούμενους μηχανικούς, ενδεχομένως και για άλλους. Τεκμηριωμένες και δίκαιες νομοθετικές προτάσεις, περιλαμβάνονται στην αίτηση μας προς τον κ. Πρωθυπουργό, που σας κοινοποιήσαμε στις 18/10/2018, σε απάντηση της οποίας ο προϊστάμενος του αρμόδιου τμήματος κοινωνικής πολιτικής, μας προέτρεψε να συνεχίσουμε τον διάλογο και την εποικοδομητική συνεργασία με το υπουργείο,…»

Παραθέτουμε μόνον αυτά για οικονομία χρόνου. Γενικό συμπέρασμα είναι ότι η απόφαση λύνει τα χέρια της Κυβέρνησης και της δίνει την ευχέρεια να στήσει αταλάντευτα ένα δίκαιο και βιώσιμο ασφαλιστικό. Σε αυτό κατατείνουν οι νομικομαθηματικά τεκμηριωμένες προτάσεις μας ΕΦΟΣΟΝ ΕΙΣΑΚΟΥΣΘΟΥΝ.        

Στη συνέχεια προσήλθε στο ΔΣ κατόπιν γραπτής πρόσκλησής μας ο εργατολόγος δικηγόρος κ. Σ. Παυλάτος και μαζί πολλοί συνάδελφοι για να ακούσουν την ενημέρωση και τις απαντήσεις του σε ερωτήσεις. Μας θύμισε ότι ξεκίνησε τις διεκδικήσεις περικοπών από το 2013 επί προέδρου Φιλιππίδη όταν δεν υπήρχαν παρόμοιες και δικαιωθήκαμε με 4 αποφάσεις ολομελείας ΣΤΕ το 2015. Στην αρχή έκανε λίγες προσφυγές για ανίχνευση που έχουν ακυρωτικό χαρακτήρα και έπειτα τις πολλές αγωγές που διεκδικούν χρήματα. Εξέφρασε την άποψη ότι οι πρόσφατες αποφάσεις ΣΤΕ δεν αγγίζουν τους Ν 4051 / 12 και 4093 / 12 που προσβάλλουμε, άρα δεν κινδυνεύουν οι αγωγές μας. Θεωρεί ότι σε όσους έχουν κάνει αγωγή θα δοθούν όλα τα χρήματα που θα επιδικασθούν, οι υπόλοιποι θα πάρουν ότι απόφαση βγάλει το Κράτος. Ο πρόεδρος παρατήρησε ότι άλλοι εργατολόγοι ισχυρίζονται ότι μόνο το δεκάμηνο 6/2015 – 5/2016 απομένει, διότι το ΣΤΕ έκρινε συνταγματική τη διάταξη του νόμου που ορίζει ως βάση για τον επανυπολογισμό των συντάξεων την 31.12.2014.

Ο κ. Παυλάτος μας παρέδωσε την απάντηση του ΕΦΚΑ στη διαταγή της προδικαστικής του δικαστηρίου των δύο πρώτων 50άδων για διαχωρισμό των περικοπών κατά τους δύο άνω νόμους. Κατόπιν αυτού θα φτιάξουμε και θα κυκλοφορήσουμε ένα excel ώστε κάθε συνάδελφος θα μπορεί να βρίσκει την απάντηση στη δική του περίπτωση. Προτάθηκε μάλιστα τούτο να γίνεται από τώρα μήπως αποφύγουμε την καθυστέρηση των προδικαστικών. Ο ίδιος ο κ. Παυλάτος, ως είπε, επιβαρύνεται τώρα με διπλή διαδικασία. Συμπλήρωσε ότι η αναζήτηση περικοπών μετά την 1/1/19 δεν έχει νόημα αντίθετα με τις αγωγές επί των παλαιότερων περικοπών συντάξεων και δώρων. Η οριστική δίκη για τις δύο πρώτες 50άδες δεν έχει προσδιοριστεί ακόμη. Για επιστροφές μέχρι 40,000 € δεν ακολουθεί ΣτΕ. Για επιστροφές μέχρι 3,000€ δεν ακολουθεί Εφετείο. Ενώ υπολογίζαμε σε 5ετή παραγραφή, δεν βλάπτει να είμαστε έτοιμοι και για διετή λόγω μιας ανάλογης απόφασης. Υπάρχει επιφύλαξη μέχρις εκδίκασης υποθέσεων μετά την απόφαση αυτή του ΣΤΕ.

Η προσωπική διαφορά πιθανόν να κοπεί λόγω της αποδοχής ως συνταγματικής της βάσης επανυπολογισμού τέλους 2014. Διακόπτεται με την αίτηση. Συστήνει αίτηση στον ΕΦΚΑ βάσει διορθωμένου κειμένου που θα μας δώσει κατά του αναρτηθέντος εκκαθαριστικού εντός 60 ημερών.

================================

ΤΥΦΛΟΣΟΥΡΤΗΣ ΕΥΡΕΣΗΣ ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΤΙΚΟΥ

Επειδή πολλοί συνάδελφοι δυσκολεύονται να δουν το εκκαθαριστικό τους, ακολουθούν οδηγίες γιατί είναι απαραίτητο.

Η πρόσβαση των συνταξιούχων στα ενημερωτικά σημειώματα θα γίνεται μέσω του δικτυακού τόπου του ΕΦΚΑ :

Υπηρεσίες προς Συνταξιούχους,

Επιλογή πληρωμές,

Εκτύπωση μηνιαίου ενημερωτικού σημειώματος ,

Ενημερωτικά σημειώματα συντάξεων από 1/1/2019,

Είσοδος στην Υπηρεσία με χρήση προσωπικών κωδικών ΤΑΧΙS.

Εξουσιοδότηση

ΑΦΜ, ΑΜΚΑ, οπτική επιβεβαίωση

Αριστερά πίναξ : Ενημερωτικά Σημειώματα

Έτος, Μήνας (Ιανουάριος τώρα), Αναζήτηση

Εκτύπωση, Εκτέλεση, ΟΚ

 

ΕΣΤΕ ΕΥΔΑΙΜΟΝΕΣ

ΜΣΧ,

Κ. Δούκας

Πρόεδρος ΕΣΤΑΜΕΔΕ